Sputnik (naujienų agentūra)

Straipsnis iš Vikipedijos, laisvosios enciklopedijos.
Jump to navigation Jump to search
Sputnik
FormaTarptautinis transliuotojas
PramonėTelevizija, radijas
Įkurta2014 m. lapkričio 10 d.
Centrinė būstinėMaskva, Rusija
Svarbiausi darbuotojaiDmitrijus Kiseliovas (generalinis direktorius)
PaslaugosTelevizija, radijas, interneto tinklalapis
Savininkas (-ai)Valstybės įmonė
Tinklalapis[1]

Sputnik (rus. Спутник; anksčiau vadintas „Voice of Russia“ ir „RIA Novosti“) – Rusijos valdžios įsteigta naujienų agentūra, naujienų portalas ir radijo transliacijų tarnyba. „Sputnik“ buvo įkurtas valstybės naujienų agentūros, „Rasija Sievodnia“ iniciatyva 2014 m. lapkričio 10 d.[1][2] Be naujienų agentūros būstinės Maskvoje, ši turi regioninius redakcijos biurus Vašingtone, Kaire, Pekine, Paryžiuje, Berlyne. Pasak pačio „Sputnik“, jis susitelkęs ties tarptautine politika ir ekonomika, o kuriamas turinys skirtas tarptautinei auditorijai.[3]

„Sputnik“ Vakarų šalių neretai vadinamas Rusijos propagandos įrankiu.[4][5][6] 2016 m. amerikiečių korespondentas Nylas Mikfakva (Neil MacFarquhar) žurnalui „The New York Times“ rašė: „Pasak ekspertų, fundamentali dezinformacijos, arba konkrečiau – rusiškos dezinformacijos, esmė yra paneigti oficialią įvykių versiją bei formuoti politikos paralyžių.“ Rusijos valdžia atmetė tokius tvirtinimus.[6] 2019 m. JAV televizija CNN Business pranešė, jog socialinis tinklas „Facebook“ savo platformoje pašalino tūkstantį tariamai nepriklausomų puslapių, kurie, jų teigimu, buvo kontroliuojami „Sputnik“ darbuotojų. Pati naujienų agentūra tvirtino, kad šis žingsnis buvo „akivaizdžiai politinio pobūdžio, praktiškai – cenzūra“.[7]

„Sputnik“ koordinuoja savo naujienų portalų veiklą, kuria reportažus bei dokumentiką 31 kalba. Portaluose galima rasti daugiau nei 800 valandų radijo transliacijų kiekvieną dieną, o aktualių naujienų tarnyba dirba visą parą.[6]

Veikla Lietuvoje[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

LRT kaltinimai dėl autorinių teisių pažeidimo[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

2019 m. Lietuvos radijo ir televizijos komisija kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą dėl lietuviško „Sputnik“ portalo bandymo pažeisti autorių teises. Dėl šios priežasties „Sputnik“ portalas lietuvių kalba buvo laikinai užblokuotas.[8]

Išnašos[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

  1. Missiroli, Antonio; Andersson, Jan Joel; Gaub, Florence; Popescu, Nicu; Wilkins, John-Joseph (2016). „Strategic Communications from the East“. Strategic Communications: 7–24.
  2. Pizzi, Michael (2013-12-09). „Putin dissolves RIA Novosti news agency“. Al Jazeera America. Nuoroda tikrinta 2019-12-19.
  3. „About Us“. Sputnik News. Nuoroda tikrinta 2020-05-15.
  4. Groll, Elias (2014-11-10). „Kremlin's 'Sputnik' Newswire Is the BuzzFeed of Propaganda“. Foreign Policy. Nuoroda tikrinta 2020-02-26.
  5. Nimmo, Ben (2016-01). „Sputnik. Propaganda in a New Orbit: Information Warfare Initiative Paper No. 2“. Center for European Policy Analysis (CEPA). Nuoroda tikrinta 2019-12-14.
  6. 6,0 6,1 6,2 „Report: Russia spread fake news and disinformation in Sweden - Radio Sweden“. Sveriges Radio. 2017-01-09. Nuoroda tikrinta 2019-12-14.
  7. O'Sullivan, Donie (2019-01-17). „Facebook takes down anti-NATO pages linked to Russian news agency Sputnik“. CNN Business. Nuoroda tikrinta 2020-02-25. 
  8. „Teismas leido blokuoti „Sputnik“ lietuvišką portalą“ LRT. Nuoroda tikrinta 2021-05-01.