BBC

Straipsnis iš Vikipedijos, laisvosios enciklopedijos.
Peršokti į: navigaciją, paiešką
BBC kompanijos logotipas

BBC Television (British Broadcasting Corporation) – didžiausiais pasaulio transliuotojas, įsikūręs Jungtinėje Karalystėje. Pirmoji pasaulyje nacionalionė transliavimo organizacija BBC buvo įkurta 1922 spalio 18 d. Korporacija turi televiziją, radiją ir interneto portalą. Transliuotojas gauna dotacijų iš britų vyriausybės, todėl negali jokiose savo žiniasklaidos priemonėse Jungtinės Karalystės ribose (nei televizijoje, nei radijuje, nei internete) rodyti komercinės reklamos.

BBC pirmauja tarp Jungtinės Karalystės transliuotojų biudžeto dydžiu. 2007 metais valdymo išlaidos sudarė 4,3 milijardų svarų sterlingų. Artimiausi organizacijos konkurentai - "British Sky Broadcasting" su 3,8 milijardo ir ITV su 1,9 milijardo svarų sterlingų biudžetais. Vien Jungtinėje Karalystėje BBC turi 28,500 darbuotojų, BBC taip pat pirmauja pagal regionų ofisų, užsienio korespondentų ir susitarimų su kitomis naujienų agentūromis skaičių.

BBC pasiekia daugiau nei 200 šalių ir yra prieinama daugiau nei 274 milijonams namų ūkių, pralenkdama artimiausią konkurentą CNN, kuris pasiekia apie 200 mln. namų ūkių. Žinios transliuojamos 33 kalbomis.

Istorija[taisyti | redaguoti kodą]

Britų transliavimo agentūra (angl. British Broadcasting Company) 1922 metais įkūrė grupė telekomunikacijų kompanijų - "Marconi", "Radio Communication Company", "Metropolitan-Vickers", "General Electric", "Western Electric" ir "Britsh Thompson-Houston" - grupė eksperimentinėms radijo programoms transliuoti. Pirmoji transliacija buvo paleista lapkričio 14 d. iš stoties 2LO, esančios Marconi Namuose, Londone.

1927 m. kompanija buvo nacionalizuota - tapo išlaikoma valstybės fondo. Eksperimentinės televizijos transliacijos buvo pradėtos 1932 m. naudojant elektromechaninę 30 linjų sistemą išplėtotą John Logie Baird (Džono Lodži Berdo). Transliavimas tapo nuolatine paslauga 1936 m. Televizijos transliacijos buvo nutrauktos per Antrąjį pasaulinį karą, nuo 1939 m. birželio 7 d. iki 1946-ųjų. Kalbama, kad atnaujintą transliaciją pranešėjas Leslie Mitchel (Lesli Mitčelas) pradėjo sakydamas "Kaip jau sakiau, prieš tai, kai mes buvome nemandagiai pertraukti… " Pirmasis asmuo, pasirodęs televizijos ekrane, buvo Jasmine Bligh (Žasmin Blai), kuri tarė: "Laba diena visiems. Kaip jūs? Ar pamenate mane, Jasmine Bligh?.."

23 transliavimo organizacijos, įskaitant BBC, 1950 m. vasario 12 d. suformavo Europos transliuotojų sąjungą (angl. European Broadcasting Union).

Nors 1955 metais BBC atsirado konkurentas - nepriklausomas komercinis kanalas ITV- BBC monopolija išsilaikė iki 1970-ųjų. 1962 metais BBC buvo apdovanotas antru televizijos kanalu, BBC2. Nuo 1967 m. liepos 1 d. antrasis kanalas pradėjo spalvotas transliacijas, o 1969-ųjų lapkričio 15 d. tai padarė ir ITV.

1964 m. pasipylė serija piratinių radijo stočių, kurios privertė britų vyriausybę galutinai sureguliuoti leidimų transliuoti išdavimo tvarką iš reklamos gyvenančioms radijo stotims. BBC į tai sureagavo reorganizuodama ir pervadindama savo radijo kanalus. Populiariąją muziką transliuojančios stotys("Radio 1" ir "Radio 2") buvo atskirtos nuo klasikinę muziką transliuojančios radijo stotys("Radio3"). "Radio 4" pasiūlė ne muziką, o naujienas, viktorinas, radijo pjeses ir vaidinimus.

1974 metais BBC pradėto transliuoti teleteksto paskirtis iš pradžių buvo aprūpinimas subtitrais. Tačiau paskui ši programa, pavadinimu "Ceefax", tapo dar viena naujienų tarnyba.

Nuo 1980-ųjų, kai buvo panaikinta Jungtinės Karalystės televizijos ir radijo rinkos kontrolė, BBC susidūrė su didėjančia komercinio sektoriaus konkurecine kova, ypač iš palydovinės, kabelinės ir skaitmeninės televizijos kanalų.

1999 m. BBC reportažas atskleidė prekybos vergais atgimimą. Šis reportažas, pasakojantis apie Vakarų Afrikoje klestinčią prekybą vaikais, kurį laiką buvo ignoruojamas.

Po 2004 m. pasirodžiusio Hutton (Hatono) tyrimo (angl. Hutton Inquiry) ir raporto, kuriame BBC stipriai kritikuojmas, atsistatydino BBC valdybos nariai ir generealinis direktorius Greg Dyke. Tyrimą apie Gynybos ministro David Kelly savižudybės aplinkybes vykdė Jungtinės Karalystės teisėsaugos pareigūnai, kurie išsiaiškino, kad faktiškai ministras nepasakė žodžių apie masinio naikinimo ginklus, kuriuos citavo BBC žurnalistas Andrew Gilligan (Endriu Džiligan). Tai iškėlė klausimą, ar BBC laikosi nešališkumo ir objektyvumo principo.

"BBC World Service" - naujienų tarnyba, kuri kitaip nei kiti BBC skyriai, finansuojama Jungtinės karalystės Užsienio ir Sandraugos reikalų ministerijos suinteresuotos Jungtinės Karalystės reklamavimu užsienyje.

Žiniasklaidos priemonės[taisyti | redaguoti kodą]

Televizija[taisyti | redaguoti kodą]

"BBC One" ir "BBC Two" yra svarbiausi BBC televizijos kanalai. BBC taip pat globoja skaitmeninius naujienų kanalus "BBC Three" ir "BBC Four". BBC taip pat valdo naujienų kanalą "BBC Parliament", bei vaikams skirtus skaitmeninius kanalus "CBBC" ir "CBeebies".

BBC yra regioninis TV kanalas, kuris teikia nepriklausomas nuo savivaldybės finansavimo naujienas apie vietinius įvykius ir kitas vietiniams gyventojams skirtas programas.

Naujas škotiškas televizijos kanalas, "BBC Alba" transliacijas pradėjo 2008-ųjų rugsėjo mėnesį. Tai pirmasis multi - žanrinis kanalas transliuojamas iš Škotijos ir kurio visos laidos gaminamos Škotijoje. Šiuo metu "BBC Alba" prieinamas tik palydoviniu ir kabeliniu keliu. 2006 metų birželio 9 d. BBC pradėjo 6-12 mėnesių bandomąją aukštesnės rezoliucijios nei tradicinės televizijos sistemos televizijos transliaciją pavadinimu "BBC HD".

Nuo 1975-ųjų BBC taip pat aprūpina TV programomis Britų karinių pajėgų transliavimo tarnybą, kurias gali matyti ir girdėti Britų karinėse pajėgose tarnaujantys žmonės visame pasaulyje.

2008-ųjų birželį visi BBC televizijos kanalai tapo prieinami žiūrėjimui internetu.

Jungtinės Karalystės TV

  • BBC One
  • BBC Two
  • BBC Three
  • BBC Four
  • BBC News 24
  • BBC Parliament
  • CBBC
  • CBeebies
  • Animal Planet

Tarptautinis naujienų kanalas

  • BBC World News (anksčiau vadinosi BBC World)

Tarptautiniai kanalai

  • BBC America
  • BBC Canada
  • BBC Kids
  • BBC Japan
  • BBC Food
  • BBC Prime
  • UK.TV
  • UKTV
  • People+Arts

Radijas[taisyti | redaguoti kodą]

BBC turi penkias "pagrindines" radijo stotis:

  • Radio 1 ("geriausia muzika ir pramogos")
  • Radio 2 (labiausiai klausoma radijo stotis Jungtinėje Karalystėje, turinti 12,9 milijono klausytojų per savaitę)
  • Radio 3 (klasikinė muzika, džiazas, drama, dailė ir t. t.)
  • Radio 4 (šiandienos aktualijos faktai, drama, komedijos)
  • Radio 5 Live (24 valandos per parą naujienos, sportas ir pokalbiai)

Naujos radijo stotys, transliuojamos tik skaitmeniniu formatu:

  • Radio 1Xtra (juodaodžių, miesto ir gospelo muzika)
  • Radio 4 Extra ("komedija, drama, vaikų laidos 24 valandas per parą")
  • Radio 5 Live Sports Extra (radijo stotis, skirta sportui)
  • Radio 6 Music (indie, classic rock, funk ir kita alternatyvioji muzika)
  • Asian Network (Azijos naujienos, azijietiška muzika)
  • World Service (didžiausia pasaulio tarptautinė transliuotoja)

Regioninės:

  • BBC Radio Wales
  • BBC Radio Cymru (valų kalba)
  • BBC Radio Scotland
  • BBC Radio nan Gaidheal (Škotų kalba)
  • BBC Radio Ulster
  • BBC Radio Foyle

Vietinės: BBC valdo keturiasdešimt vietinių radijo stočių, kurios yra skirtos gyventojams, perkopusiems 50 metų. Jose transliuojamas muzikos, naujienų ir pokalbių mišinys.

Neseniai kelios nacionalinės radijo stotys buvo pradėtos transliuoti skaitmeniniu pagrindu, įskaitant ir "BBC Radio 5 Live Sports Extra", "1Xtra", ir "BBC Radio Asian Network".

"BBC World Service" informacinė programa gali būti gaunama 150-yje pasaulio sostinių, o savaitės auditorija sudaro apie 163 milijonus klausytojų. Ši programa transliuojama 33 kalbomis ir dialektais, tačiau ne visos kalbos yra transliuojamos visose zonose.

Visos radijo stotys yra prieinamos internete ir RealAudio formatu. Istoriškai BBC buvo vienintelis legalus radijas Anglijos žemėje iki 1967 m., kai buvo paleista radijo stotis "URY". Tačiau ir iki to laiko BBC nebuvo visiškas monopolija, kadangi kitos europinės stotys, kaip Liuksemburgo radijas, jau nuo 1930-ųjų į Britaniją transliavo angliškas laidas.

"BBC Radio 1" yra perduodama ir JAV bei Kanados gyventojams.

Internetas[taisyti | redaguoti kodą]

BBC internetinis puslapis apima išsamiai pateikiamas naujienas ir jų archyvą. Pradėjęs veikti kaip "BBC Online", vėliau pervadintas "BBCi", paskui - bbc.co.uk, galiausiai naujienų svetainei buvo grąžintas pradinis pavadinimas "BBC Online". Tinklalapis gali platinti reklamą tik kai pasiekiamas iš už Jungtinės Karalystės ribų.

Nauja internetinė versija buvo paleista 2007-ųjų gruodį, suteikdama galimybę naudotojui pritaikyti BBC interneto paslaugas individualiems poreikiams. 2008-ųjų vasarį ši paslauga tapo nuolatine.

Portalas leidžia BBC gaminti televizijos ir radijo laidas papildančias rubrikas. Žiūrovams ir klausytojams tapo įprasta, kad laidoje pasakomi internetinio puslapio rubrikų, susijusių su laidų tema, adresai. Internetinis puslapis taip pat vartotojams leidžia gyvai klausyti daugumos radijo laidų ir naudotis jomis dar 7 dienas po transliacijos. BBC leidžia ir legalius archyvinės interneto medžiagos atsisiuntimus.

Pastaraisiais metais kai kurios didžiausios interneto kompanijos ir politikai skundėsi, kad internetinis BBC puslapis gauna labai daug lėšų iš televizijos licencijos mokesčio, kai tuo tarpu kiti internetiniai portalai dėl to neišgali varžytis. Kai kurie siūlė, kad iš televizijos licencijų gaunamas pinigų kiekis leidžiamas internetiniam puslapiui turėtų būti sumažintas arba būtų pakeistas finansavimu iš reklamos ar abonentinio mokesčio. Atsakydama į tai, BBC atliko tyrimą ir sukūrė planą kaip pakeisti internetinės versijos aprūpinimą informacija. bbc.co.uk bandys užpildyti rinkos spragas ir svetainėje talpins nuorodas į kitus internetinius puslapius (pavyzdžiui, vietoj to, kad pateiktų informaciją apie vietinius įvykius ir įvairius transporto tvarkaraščius, BBC įdės nuorodą į kitą išorinį tinklalapį, kuris jau teikia tokią informaciją).

Taip meluoja žurnalistai[taisyti | redaguoti kodą]

Vokiečių žurnalistas Udo Ulfkotte 2001 metais išleido knygą "Taip meluoja žurnalistai", kuriame pateikė žiniasklaidos melo, dezinformacijos, politinių manipuliacijų pavyzdžius. Šioje knygoje pasakojama ne tik apie BBC klaidas, bet ir tyrimus, siekiant atskleisti kitų žiniasklaidos priemonių melą.

1994 m. lapkritį BBC televizija parodė žinią apie britų karalienės Elžbietos II motinos mirtį. Į Bekingemo rūmus ir karalienės motinos rezidenciją pasipylė skambučiai. Pasirodo, karalienės motina iš tiesų buvo ne tik gyva, tačiau ir visiškai sveika. Po šio įvykio, BBC parašė karalienei ir jos motinai atsiprašymo laišką.

2000 m. BBC kartu su beveik visomis vokiečių kalba vartojančiomis agentūromis ir laikraščiais išplatino istoriją apie gamtos neteršiantį kompiuterį, kuris maitinamas ne elektra, o bulvėmis. Paskelbta per BBC, žinia pasklido per visą pasaulį. Vėliau BBC ištrynė šį pranešimą iš savo internetinio puslapio.

Kompanija yra atskleidusi ne vieną žiniasklaidos priemonių melo atvejį. 1997 m. BBC sukūrė dokumentinį filmą, kuris atskleidė Alex Haley (Alekso Heilei) apgavystę knygoje "Šaknys".

1997 m. suinteresuotas Londono aukcionas "Bonhams" paskelbė, kad pirmame "palydoviniame aukcione" už didžiausią kainą parduota "The Beatles" gitara. BBC išsiaiškino, kad šis pranešimas klaidingas ir kad "Bonhams" tenorėjo pasireklamuoti.

Nuorodos[taisyti | redaguoti kodą]

Šaltiniai[taisyti | redaguoti kodą]

  • ULFKOTTE, Udo. Taip meluoja žurnalistai. Vilnius: Mintis, 2003. 276 p. ISBN 5-417-00848-6.

Vikiteka