Langit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dilihat dari altitud tinggi, warna langit berubah daripada pucat kepada gelap di ketinggian menghampiri rembang
Langit bergolak
Rembang langit kelihatan di tengah-tengah dalam gambar foto yang diambil melihat ke atas dari celah pohonan
Awan mejadi jingga akibat matahari terbenam

Langit (Jawi: لاڠيت) merupakan sebahagian atmosfera atau angkasa yang boleh dilihat dari permukaan mana-mana objek astronomi. Adalah sukar untuk mentakrifkan secara terperinci apa itu langit atas beberapa sebab. Pada waktu siang, langit Bumi kelihatan biru tua permukaannya hasil serakan cahaya matahari oleh udara.[1][2][3][4] Langit kadang-kala ditakrifkan sebagai zon bergas lebih mampat di atmosfera planet. Pada waktu malam, langit kelihatan seperti permukaan atau kawasan hitam yang ditaburi bintang.

Pada waktu siang, Matahari kelihatan di langit, melainkan dilitupi awan. Di langit malam (dan adakalanya pada waktu siang) bulan, planet dan bintang kelihatan di langit. Sesetengah fenomena semula jadi yang kelihatan di langit termasuk awan, pelangi, dan aurora. Kilat dan pemendakan juga boleh dilihat di langit ketika ribut. Di Bumi, burung, serangga, pesawat, dan layang-layang selalu dikatakan terbang di langit. Akibat kegiatan manusia, kabut ketika siang dan sinaran cahaya ketika malam sering kelihatan di atas bandar raya (lihat juga pencemaran cahaya).

Dalam bidang astronomi, langit juga dipanggil sfera cakerawala, iaitu sebuah kubah khayal dalam mana Matahari, bintang-bintang, planet-planet, dan bulan kelihatan bergerak. Sfera cakerawala terbahagi kepada rantau-rantau dipanggil buruj.

Perkataan "langit" diturunkan dari akar Proto-Austronesia *laŋiC.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tyndall, John (1868). "On the Blue Colour of the Sky, the Polarization of Skylight, and on the Polarization of Light by Cloudy Matter Generally". Proceedings of the Royal Society of London. 17: pp. 223-233. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); |pages= has extra text (bantuan)
  2. ^ Rayleigh, Lord (1871). "On the scattering of light by small particles". Philosophical Magazine. 41, 275: pp. 447-451. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); |pages= has extra text (bantuan)
  3. ^ Watson, JG (2002). "Visibility: Science and Regulation". J. Air & Waste Manage. Assoc. 52: pp. 628-713. Dicapai pada 2007-04-19. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); |pages= has extra text (bantuan)
  4. ^ Why is the sky Blue?
  5. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*laŋiC: sky". Austronesian Comparative Dictionary. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Dicapai pada 7 Julai 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]