Kavkaz Center

Straipsnis iš Vikipedijos, laisvosios enciklopedijos.
Jump to navigation Jump to search
Kavkaz Center
URLhttp://kavkazcenter.com/
Tipasinformacinė svetainė
Registracijanėra
Kalba(-os)rusų, anglų, ukrainiečių, arabų, turkų
ĮkūrėjasMovladis Udugovas
Startavo1999 m. kovas
Dabartinė būklėveikia
VietaŠvedija

Kavkaz Center (rus. Кавказ-Центр) yra privati Čečėnijos sukilėlius palaikanti interneto svetainė, jos pačios teigimu siekianti būti „nepriklausoma, tarptautine ir islamiška čečėnų interneto agentūra“ ir „neatstovaujanti jokių valstybinių struktūrų nuomonės“.[1]

Daugiausiai pateikia informaciją apie Čečėniją ir konfliktą tenai. Svetainė informaciją pateikia penkiomis kalbomis: anglų, arabų, ukrainiečių, rusų ir turkų.

Kavkaz center 1999 m. kovą Grozne, Čečėnijoje įkūrė buvusio Čečėnijos informacijos ministro ir tuometinio „nacionalinio informacijos centro“ vadovo Movladžio Udugovo vadovaujamas Nacionalinis strateginių tyrimų ir politinių technologijų centras.[2]

Veikla Lietuvoje[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

Kurį laiką svetainės tarnybinė stotis buvo Lietuvoje. Dėl to protestavo Rusija, kadangi svetainėje buvo pateikiami faktai ir nuomonės, prieštaraujantys Rusijos politikai Kaukazo regione.

2004 m. rugsėjį svetainė buvo uždaryta ir iškelta byla dėl tautinės neapykantos kurstymo, o tarnybinę stotį paėmė Valstybės saugumo departamentas. Tai įvyko po to, kai svetainėje buvo paskelbtas čečėnų vado Šamilio Basajevo laiškas, kuriame jis prisiima atsakomybę dėl Beslano mokyklos įkaitų krizės bei publikuotos pasiruošimo šiam išpuoliui nuotraukos.[3]

Kitas skandalas kilo, kai tarnybinę stotį į savo butą Seimo viešbutyje norėjusiam perkelti ir taip nuo VSD veiksmų ją apginti siekusiam parlamentarui Petrui Gražuliui buvo atjungtas interneto ryšys.

Svetainės priešininkai kaip argumentu, kodėl ją reikia uždaryti, rėmėsi oficialios Rusijos valdžios teroristu laikomo čečėnų lauko vado Šamilio Basajevo pareiškimu, pateiktu svetainėje, kurio pateikimo faktas (Rusijos ir VSD vertinimu) daro šią svetainę teroristine, taip pat keleto radikalių dalyvių svetainės forume išsakytomis mintimis. Tuo tarpu svetainės idėjiniai šalininkai teigė, kad visos informavimo priemonės skelbia teroristų ir nusikaltėlių žodžius, ir niekas jų už tai niekur demokratinėse šalyse neuždaro. Taip pat argumentuota, jog Kavkaz Center tėra naujienų svetainė, o radikalių minčių yra pareiškiama daugelyje lietuviškų forumų ir jos netrinamos.

Tolesnė veikla[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

Po svetainės uždarymo ji išsikėlė iš Lietuvos ir veikė Švedijoje.

2005 m., po atakų Nalčike (Kabarda-Balkarija) „Kavkaz Center“ teigė, kad tapo specialios FSB organizuotos atakos taikiniu, kai plačiai pasaulyje buvo paskleisti nepageidaujami elektroninio pašto laiškai, kurie neva buvo siunčiami iš „Kavkaz Center“ puslapio. Po keleto DoS atakų svetainės pirmajame puslapyje buvo paskelbta, kad ši svetainė nesiuntinėjo jokio brukalo ir yra atakuojama dėl savo pateikiamos informacijos.

Kita kiberataka prieš tarnybinę stotį organizuota 2005 m. lapkričio 29 d.[4]

2006 m. gegužės 5 d. Švedijos policija svetainę uždarė. Tuomet ji 2008 m. balandį persikėlė į Estijoje veikiančią tarnybinę stotį.[5]

Žurnalistų persekiojimas Rusijoje[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

Svetainės nuolatinis bendradarbis Pavelas Liuzakovas 2005 m. buvo nuteistas laisės atėmimu dvejiems metams kolonijoje dėl neteisėto šaunamojo ginklo įsigijimo ir laikymo.

2006 m. Rusijos žurnalistas ir nuolatinis Kavkaz Center bendradarbis Borisas Stomachinas Maskvos teismo buvo nuteistas penkeriems metams įkalinimo už „religinės neapykantos kurstymą“.

Svetainės kritika[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

Prague Watchdog redaktorius David McDuff teigė, kad Kavkaz Center „kai kurių stebėtojų laikomas dezinformacijos centru, veikiančiu su Rusijos specialiųjų tarnybų pagalba“.[6]

Nuorodos[redaguoti | redaguoti vikitekstą]