Džamalas Chašogis

Straipsnis iš Vikipedijos, laisvosios enciklopedijos.
Jump to navigation Jump to search
Bullet purple.png
Bullet purple.png
Džamalas Chašogis
جمال خاشقجي
JamalKahshoggi.png
Gimė: 1958 m. spalio 13 d.
Saudo Arabijos vėliava Saudo Arabija,
Medina
Mirė: 2018 m. spalio 2 d. (59 metai)
Turkijos vėliava Turkija, Stambulas
Tautybė: arabas
Pareigos: žurnalistas

Džamalas Chašogis (arab. جمال خاشقجي‎ = jamāl ḵāšuqji, g. 1958 m. spalio 13 d. Medinoje; m. 2018 m. spalio 2 d. Stambule) – Saudo Arabijos žurnalistas.

Biografija[redaguoti | redaguoti vikitekstą]

Džamalas Chašogis gimė 1958 m. Medinoje. Studijavo žurnalistiką Indianos universitete (JAV) ir karjerą pradėjo dirbdamas korespondentu Saudo Arabijoje anglų kalba leidžiamame „Saudi Gazette“ laikraštyje. 1987−1990 m. kūrė reportažus Londone leidžiamam ir Saudidams priklausančiam „Asharq Al-Awsat“ laikraščiui, taip pat 8 metus rašė arabiškam „Arab Al-Hayat“. 1990-aisiais jis ne kartą buvo susitikęs su Osama bin Ladenu. Rašė apie įvykius Afganistane, Alžyre, Kuveite ir kitur Artimuosiuose Rytuose.

1999 m. Dž. Chašogis tapo vienu iš Saudidams priklausančio „Arab News“ redaktorių, kuriuo išbuvo ketverius metus. Po to du mėnesius buvo „Al-Watan“ laikraščio vyr. redaktoriumi, atleistas be aiškios priežasties. Po to jis tapo žiniasklaidos patarėju Saudidų princui Turkiui bin Faisalui, kuris 2005−2006 m. buvo Saudo Arabijos ambasadoriumi JAV. 2007 m. Dž. Ašogis buvo grąžintas į „Al-Watan“ vyr. redaktoriaus postą iki atleidimo 2010 metais. Tais pačiais metais paskirtas būsimo „Al Arab“ naujienų TV kanalo, įsikūrusio Bahreine, generaliniu vadybininku, tačiau šis kanalas teveikė vos 1 dieną 2015 metais ir buvo uždarytas, tikriausiai dėl neatitikimo Bahreino politikai.

Dž. Chašogis didesniąją karjeros dalį buvo artimas Saudidų karališkajai šeimai, teikė politinius komentarus arabų žiniasklaidoje. Saudo Arabijoje įgyjant valdžią princui Mohamedui bin Salmanui Dž. Chašogis vis labiau pradėjo pasisakyti už laisvą spaudą ir priešintis oficialiai politikai, ypač po to, kai po pažadų reformuoti Saudo Arabijos visuomenę sekė represijos ir suėmimai. 2017 m. jis kritiškai pasisakė dėl Saudo Arabijos sprendimo paskelbti Musulmonų broliją teroristine organizacija. Po to emigravo į JAV, apsistojo Vašingtone tvirtindamas, kad jam buvo „liepta užsičiaupti“. „The Washington Post“ pasirodė jo straipsnis pavadinimu „Saudo Arabija ne visuomet buvo tokia represyvi. Dabar tai nepakenčiama“. 2017 m. gruodį „Al-Hayat“ laikraštis nutraukė su juo ryšius dėl „išpuolių prieš Saudo Arabiją“.

Dž. Chašogis toliau publikavo straipsnius, kritikuojančius Saudo Arabiją ir princą Mohamedą bin Salmaną „The Washington Post“ laikraštyje. 2018 m. spalio 2 d. jis atskrido į Turkiją, kur Stambule nuėjo į Saudo Arabijos konsulatą dokumentų, reikalingų jo vedyboms su drauge turke. Nuo to laiko laikytas dingusiu. Dėl jo dingimo kilo tarptautinis skandalas Turkijai tvirtinant, kad turi įrodymų, esą Dž. Chašogis buvo nužudytas konsulate Saudo Arabijos pasiųstų žudikų, tuo tarpu Saudo Arabija tai neigė ir tvirtino, kad skandalą sukėlė jos priešai, o Dž. Chašogis esą išėjo iš konsulato. Po 18 dienų nuo dingimo Saudo Arabijos atstovai patvirtino, kad Dž. Chašogis mirė jos konsulate Stambule esą po muštynių su Saudo Arabijos pareigūnais. Atsakingi asmenys esą tai bandė nuslėpti, pasekoje penki Saudo Arabijos pareigūnai buvo atleisti, aštuoniolika piliečių suimti.[1] Po to Saudo Arabijos atstovai kelis kartus keitė versijas apie Dž. Chašogio mirtį JAV prezidentui D. Trampui išreiškus nepasitenkinimą dėl paaiškinimų tikrumo.[2] Spalio 23 d. kalboje Turkijos prezidentas R. T. Erdoganas išreiškė poziciją, kad Dž. Chašogio mirtis buvo iš anksto suplanuotas nužudymas.[3] Lapkričio 15 d. Saudo Arabijos tyrėjai oficialiai tvirtino, kad Dž. Chašogis po muštynių buvo surištas ir mirė nuo mirtinos injekcijos, o jo kūnas po to buvo sukapotas ir išneštas iš konsulato.[4]

Šaltiniai[redaguoti | redaguoti vikitekstą]